15 mars 2019

Cosmos, del 2

Välkommen tillbaka till del 2 av historien bakom Cosmos! I dag ska jag berätta om hur jag designade blommotivet och grundmönstret för applikationerna, samt hur jag sammanställde tyget till kviltens framsida.

Den art av rosenskära som jag hade på balkongen var chokladskära, och även om jag älskade färgen och doften (ja, de doftar faktiskt choklad!) insåg jag snabbt att det som jag verkligen var ute efter i min design var den vanligare arten med större kronblad.


Så jag återvände till cosmologin – studiet av cosmos (dvs. rosenskära).


När jag hade tecknat tillräckligt många blommor att välja mellan skannade jag mina favoriter och lekte med storleken tills jag hittade rätt proportioner. För att underlätta arbetet skrev jag ut blommorna på papper, klippte ut dem och flyttade runt dem på tyget tills jag var nöjd med hur det såg ut.


Utplaceringen av blommorna kanske låter enkelt, men kom ihåg att jag också behövde beakta de stjälkar som ännu inte existerade. Blommornas riktning hade direkta konsekvenser för stjälkarnas riktning. Faktum är att det var mycket klurigare än jag hade trott att få stjälkarna arrangerade på ett snyggt sätt. Suddgummit var i flitig användning.


När jag var nöjd med stjälkarnas rytm var det dags att finslipa teckningen och att fylla i den med permanent penna. Sedan var grundmönstret klart och jag var redo att börja med applikationerna.


Jag gillar att jobba med limmade applikationer (där jag använder ”limflor”, dvs. vliesofix), och i den här kvilten ville jag ha vita blommor på en mörk bakgrund. Jag visste genast att den bästa lösningen i det här fallet skulle vara att använda omvänd applikation, dvs. att limma det mörka bakgrundstyget på ett vitt tyg istället för vita blommor på en mörk bakgrund. På så sätt skulle den vita färgen hållas ren i och med att det inte fanns något mörkt tyg under. Det skulle också ha varit rätt svårt att klippa ut och manövrera de långa, tunna och sammanflätade stänglarna utan att riskera att de blev ”luddiga i kanterna”. Bakgrunden skulle vara enklare att hantera som applikation. Så jag överförde mönstret till papperssidan av limfloret och strök fast det på avigsidan av bakgrundstyget. Och sedan började jag klippa mitt kära nebulosatyg i bitar…



För att hålla reda på alla bitar fäste jag dem på grundmönstret med hjälp av målartejp.




När alla bitar var utklippta var det dags att arrangera dem på det vita tyget och att använda strykjärnet för att limma fast allt.

Slutligen överförde jag linjerna inne i blommorna till det vita tyget med en permanent penna, och var med det redo att börja sy.


Det var allt för denna gång. Nästa gång fortsätter historien med maskinkviltningsfasen. Tack för besöket och hoppas att vi ses igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar