15 december 2018

Julhjärtan i papperstyg

Hej! Det är ett tag sedan sist!

Jag är tillbaka på bloggen i dag för att bjuda på ett roligt litet julpyssel. Jag planerade det här projektet för ett år sedan då jag var inbjuden att göra ett inslag i en julsändning i lokal-TV. Jag tyckte att både projektet och själva TV-framträdandet var jätteroligt (även om jag inte kan sluta skratta när jag ser eller hör inbandningar av mig själv), och i går när jag tänkte tillbaka på hur roligt det var för ett år sedan tyckte jag att det skulle vara synd om jag inte delade projektet med en större publik, och även på engelska. Så här är det. Hoppas du också tycker att det är ett roligt projekt!

 Julhjärtan i papperstyg


Du behöver:

  • en bit vitt lakanstyg
  • tunna mönstrade papper (t.ex. silkespapper, decoupagepapper, servetter, tomma tepåsar, silkespapper du dekorerat själv)
  • vitlim av typen Eri Keeper + en burk att tunna ut limmet i
  • plastpåse eller teflonark som skyddsunderlag
  • bred pensel
  • broderitråd eller garn till upphängningsögla (ca 25 cm)
  • ev. glitterlim

Tillverka papperstyget
  1. Förbered pappren genom att riva (eller klippa) dem i lagom stora bitar.
  2. Tunna ut limmet med vatten: ca 1 del lim och 2 delar vatten.
  3. Sätt tyget på skyddsunderlaget och pensla generöst med limvälling över hela tyget.
  4. Placera ut pappersbitarna en och en på tyget och pensla limvälling över varje bit.
  5. Låt papperstyget torka plant över natten.
  6. Om papperstyget har rullat ihop sig när det torkade kan du sätta det mellan två ark bakplåtspapper och pressa med ett svalt strykjärn (max. två prickar).
  7. Om du vill kan du fortsätta dekorera papperstyget när det är torrt: använd t.ex. permanenta pennor, akryl-/hobbyfärg, stämplar, schabloner, osv.
Tillverka julhjärtat
  1. Rita ett eget hjärta eller använd mallen nedan och klipp ut fyra hjärtan i papperstyg.
  2. Vik alla hjärtan på mitten, rätsida mot rätsida.
  3. Bred lim på baksidan av den ena halvan av ett hjärta och limma ihop med halva baksidan av ett annat hjärta.
  4. Gör samma sak med de återstående två hjärtana.
  5. Sätt lim längs mittlinjen av två hoplimmade hjärthalvor, vik tråden på mitten och placera trådändorna i limmet.
  6. Bred ut lim på de två hjärthalvorna och limma ihop dem med de andra två hjärthalvorna med tråden mellan dem.



Ha det roligt i pysselverkstaden!

PS: Klicka på etiketten "Papperstyg" i listan till höger, eller på "Paper Fabric" bland etiketterna på den engelska sidan så hittar du flera inlägg om papperstyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar