1 september 2019

Från havsdjup till djuprymd

Jag har rätt länge velat skapa en serie konstkviltar som skulle utgöra en sammanhängande helhet, men problemet var att jag inte har kunnat bestämma mig för vad temat ska vara. Jag har haft en stark känsla av att jag vill göra något som har med sjöjungfrur och havet att göra, men av någon anledning har mina idéer känts ytliga och barnsliga, och utan djup. Jag älskar sjöjungfrur och havslevande varelser, jag älskar att simma, jag bryr mig om vad som händer med våra hav och sjöar, men det verkade inte vara tillräckligt för att puffa in mig i ett kreativt tillstånd. Jag ville inte bara skapa vackra ting: jag ville ha själ och hjärta. Men inte politik. Jag tillverkade en sjöjungfrudocka och en liten sjöjungfrutavla, men det stannade där och jag hade fortfarande skaparkramp.


I det här skedet stötte jag på en astronomikurs, ”En galaktisk översikt”, och bestämde mig för att anmäla mig. Allt sedan jag var barn har jag varit lite intresserad av rymden och stjärnhimlen, men eftersom jag största delen av mitt vuxna liv har bott på ställen där det inte är särskilt lätt att se stjärnor och mitt liv har varit fyllt av många andra intressen har jag inte ägnat så mycket tid åt rymdrelaterade saker. Därför blev jag rätt förvånad över att den korta kursen ledde till en ren explosion av kreativa idéer och en ny fantasivärld där märkliga företeelser dök upp: jag målade kometdamer, astrojungfrur, måndamer och galaxer av keltiska knutar. Jag började måla nebulosor på tyg och tillverka börsar och kläder med rymdtema. Jag började intressera mig för astrofotografering och tog humoristiska självporträtt med fullmånen. Jag läste böcker om astronomi och lärde mig nya saker. Och så småningom började en idé växa fram i mitt huvud och den ledde småningom till min första astrokvilt, Cosmos.

För mig ger arbetet med en konstkvilt den djupaste tillfredsställelsen om det leder till ny kunskap. Att färga tyger och att sy är inte tillräckligt. Jag vill ha mera. Jag vill ha en utmaning och jag vill utvecklas. Jag vill lära mig nya färdigheter och få ny kunskap. Och jag älskar att blanda olika begrepp, leka med ord och symbolism, och att skapa nya betydelser och alternativa verkligheter. Astronomi visade sig vara en djup källa att ösa ur och huvudet är fullt av idéer som skvalpar runt.


Så jag bestämde mig för att jag ska börja jobba med en serie konstkviltar och arbeten i blandteknik med rymdtema. Som arbetsnamn har jag valt att kalla projektet ”Från havsdjup till djuprymd”. Rymdtemat kommer att löpa som en röd tråd genom hela projektet, men jag vill också ta in andra idéer. Jag vill att rymd och hav ska blandas och att gränserna mellan dem ska suddas ut. Jag vill att sjöjungfrur och astrojungfrur ska trivas i denna miljö. Jag vill att sjöstjärnor och stjärnformade fossiler ska blinka i djupet. Jag vill utforska det universum som finns djupt inne i människokroppen.


För att sporra mig själv har jag satt ett datum för en utställning i september 2020, och jag har skapat en särskild Facebooksida för projektet, där allt jag publicerar på olika sociala plattformar ska samlas.

Vill du följa med mig på det här äventyret?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar